29
Sep
08

Workshop Strobist

Onder de vakkundige leiding van Tom fotofolio’  Museeuw, volgden we in petit comité een workshop Strobist. Charlotte was ons testmodel. Andere fotografen waren, Jan, Thomas, Lies en Wim.

Tom trekt zijn gezicht recht

Tom trekt zijn gezicht recht

In de voormiddag was er een Powerpoint met de theorie en een demonstratie van Tom’s mobiele showroom van accessoires. Precies een Strobistparty in Tupperware-stijl, alleen de bestellijst ontbrak. ’s Middags had Lies voor overheerlijke spaghetti gezorgd met een saus om vingers, bord en tafel af te likken.
Na de middag kwam model Charlotte om met ons een stapje verder te gaan voor de praktijkles.

Het materiaal, de setting, het bezoek

Het materiaal, de setting, het bezoek

Eerst uitpakken dat materiaal : toestel, lenzen, speedlights, beugels, triggers, statiefjes, parapluutjes, (zelfgemaakte) bjoetiediesh…

Locatie was de oude spoorwegbedding te Steenbrugge.

L tO L photography (lens-to-lens)

L tO L photography (lens-to-lens)

Is er een kapper in de zaal?

Is er een kapper in de zaal?

Ogen dicht om je te laten schminken

Ogen dicht om je te laten schminken

Tom incasseert een overdosis

Tom incasseert een overdosis

Joepie, ik heb goeie leerlingen!

Joepie, ik heb goeie leerlingen!

The first picture

Bright Eyes

Is 't goed zo, meester?

Is t goed zo, Meester?

Voor de voorlaatste en laatste foto zijn 2 verschillende settings toegepast. Bij de voorlaatste was maar 1 doorflitsparaplu aanwezig, bij de laatste daarnaast ook een beautydish. Dat geeft een heel andere belichting. Niettemin heb ik een poging gedaan om in te gaan op een comment hieronder om de kleuren van beide foto’s wat meer gelijk te trekken. De voorlaatste foto post ik hieronder dus opnieuw met een nieuwe bewerking.

De voorlaatste (nu derde laatste) foto herwerkt.

De voorlaatste (nu derde laatste) foto herwerkt.

13 Responses to “Workshop Strobist”


  1. 1 Guy Teerlinck
    september 29, 2008 om 11:58 am

    Mooi, vlug geleerd. Graag had ik geweten voor de laatste foto waar je flashlight hebt gebruikt ( hoeveel en hoe gericht) want je hebt een mooi resultaat. Dank je.
    Guy

  2. september 29, 2008 om 1:01 pm

    Guy
    Thanks voor je comment.
    De catchlight in de ogen verraad eigenlijk al dat er een flits met doorschijnparaplu op 1/4 kracht en een flits met beuatydish op 1/8 kracht is gebruikt, beide onder 45° links en rechts van het model op 2 meter afstand.

  3. september 29, 2008 om 3:25 pm

    Zag er een leuke dag uit hoor.
    Van die laatste 2 foto’s zou ik de kleuren toch een beetje gelijker trekken 😉

  4. 4 Guy Teerlinck
    september 29, 2008 om 3:28 pm

    OK, dank je. Mooi resultaat, Ook hoe de achtergrond is uitbelicht.
    Hopelijk kan ik dit binnenkort even uittesten…moet nog wat materiaal bij bestellen. Ik heb Tom 3 dagen aan het werk gezien met mijn dochter gaelle, fantastisch hoe die werkt en je leert veel bij.
    Guy

  5. september 30, 2008 om 1:09 am

    ’t Was inderdaad een super leuke namiddag! Let vooral op mijn hurk techniek in de 3e foto 😀

  6. september 30, 2008 om 10:10 am

    Thomas,
    En let vooral op mijn burk-houding op jouw foto (cfr jouw site) (LOL)

  7. september 30, 2008 om 10:46 am

    Gelukzak. Nu maak je me toch weer jaloers hoor. Wie wil er nug geen les krijgen van Tom, the maestro himself.

  8. oktober 1, 2008 om 9:26 am

    Een beautydish voor speedlites? Waar heb je die vandaan? Zou me ook wel interesseren. Of moet ik gewoon een gat zagen in het metalen bakje voor kattevoer hier in de keuken 🙂

  9. oktober 1, 2008 om 9:35 am

    Zelf maken is de boodschap.
    Zie volgende tutorial :
    http://davidtejada.blogspot.com/2008/04/beauty-dish-for-sb-800.html
    Ik heb er eentje zelf gemaakt, maar door het niet vinden van al die materialen heb ik wat geïmproviseerd.

  10. oktober 1, 2008 om 9:49 am

    Met Tom is het altijd plezant!

    Ik wist zelfs niet dat hij een workshop gaf.

  11. oktober 1, 2008 om 10:41 am

    Zie nieuwe topic voor foto’s van mijn fabrikaat.
    In vroegere topics (Nessü o.a.) kun je het resultaat in ’t echt bekijken.


Geef een reactie

Blog Stats

  • 13,118 hits

Omdat Fotografie Een Nette Vorm Van Voyeurisme Is

september 2008
M D W D V Z Z
« Aug   Okt »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Pagina’s


